2011. március 17., csütörtök

Ahogy jónak látom! - 21.századi tizenéveseknek

Mivel írtam már nőkről, férfiakról, most úgy döntöttem írok a fiatalokról, tizenévesekről. Még én is az vagyok pár hónapig! :)
Tegnap láttam hogy Willow Smith-nek van egy új száma 21st century girl címmel. Belenéztem, és nagyon nem tetszett. "21. századi lány, azt teszem ami nekem tetszik" (nyersfordítás). Nagyon nem tetszik, de sajnos valahol igaza van. Ez a fiatalok hozzáállása a dolgokhoz. "Azt teszem ami nekem tetszik!", "Úgy élek, ahogy én jónak látom!", "Azt teszem amit a szívem diktál!", "Én döntöm el, hogy mi a jó és mi a rossz!". És sorolhatnám. Én is tudtam mondani! :) Manapság sokmindent hallhatunk, panaszokat a szülőktől, idősektől, hogy milyen nehéz a fiatalokkal. Még mielőtt azt gondolnád, hogy most ostorozás következik, szólok, hogy nem! Én azt látom, hogy Isten hatalmas értékként adta a fiatalokat! Azt látom, hogy az a tűz, erő és lelkesedés amit Isten nekünk fiataloknak adott, rendkívül fontos! Sőt messzebb megyek! Nem is lenne az igazi Isten országa tinédzserek nélkül! Minden korszaknak meg van a maga ideje. És a maga feladata. De nem mindegy, hogy az adott korszakunkkal mit kezdünk. Nem tudod újrarendezni a múltad. Nem tudod megmásítani. A jelenben viszont arra kell törekedned, hogy mikor már a jelened múlt lesz, ne megbánással kelljen visszatekintened! "Örvendezz ifjú, míg fiatal vagy, légy jókedvű ifjúságod idején, és élj szíved vágya szerint, ahogy jónak látod" így kezdődik a Prédikátor 11;9. Ez olyan szimpatikus, nem? Igen, pont így képzeltem én is! Örülök, fiatal vagyok, azt teszem amit én jónak látok! De hogyan folytatódik? "De tudd meg, hogy mindezekért Isten megítél téged!" Na ez már annyira nem szimpatikus. Pedig így van. Minden egyes tettünkért felelősek vagyunk. Nem lehet Isten előtt kifogás, hogy hát, de én még fiatal voltam! A fiatalságodban is fel kell állítanod határokat! Állíts fel korlátokat, amik megóvhatnak téged! Ez most lehet úgy hangzik, mintha rabságban lennél. Korlátok mögött. Nem így gondolom. Vannak korlátok, amik arra jók, hogy védjenek, hogy védjék a szabadságod! Ugye milyen jó mikor a 10. emeleten az erkélyen van korlát, hogy le ne ess? Na ilyen korlátokra gondolok!
Most felsorolok néhány példát, ami problémát jelent sok fiatalnak, amivel szemben érdemes korlátokat felállítani. Még akkor is ha azt mondod, hogy dehát mindenki ezt csinálja! Miért ne tehetném én? Nos, elég egyetlen indokot megjelölnöm. Azért, mert Krisztus nem azért halt meg Érted, hogy úgy élj ahogy mindenki más!
Az egyik ilyen az alkoholfogyasztás. Elég nagy a nyomás, minél többfélét ittál már, minél többet bírsz, annál menőbb. De mi Isten véleménye? "Ne részegeskedjetek... inkább teljetek el lélekkel"! Nem is mennék mélyebben bele. :)
A másik nagyon gyakori probléma a dohányzás. És ilyenkor jönnek a "dehát nincs benne a Bibliában, hogy nem szabad dohányozni!" - válaszok. Nos tényleg nincs benne (abban az időben még nem volt ismert), de van valami, ami szerintem ide illik: "Annakokáért a szabadságban, melyre minket Krisztus megszabadított, álljatok meg, és ne kötelezzétek meg ismét magatokat szolgaságnak igájával". És miért illik ide? Nos, egész egyszerűen azért, mert a dohányzásnak nagyon sokan rabjai lesznek. Nem tudják lerakni. Függőség alakul ki. És miért raknád magadra a szolgaság igáját?
A következő példám gyakran vitatott téma keresztyéneknél is. Az együttjárás. Annyira természetessé vált. Tizenegynehány évesen már nagyon divatos. Sőt meg is kérdezik, hány barátod/barátnőd volt már? És ha még nem volt az gáz. Akkor lúzer vagy. Teljesen természetes, hogy ebben a korban elkezdünk érdeklődni a másik nem iránt. Természetes, hogy elkezd valaki "tetszeni". De nem lenne szabad, hogy a párkapcsolat természetes legyen! Megint jöhetsz, hogy dehát ilyen nincs a Bibliában, sehol nincs leírva! Tényleg. Nincs. Az együttjárásról nem ír az ige. De ír valamiről, amit jó lenne megszívlelni. "Mindennek rendelt ideje van". Nekem, mint már korábban írtam, meg többen tudjátok, vőlegényem van. Nyáron ismertem meg, karácsonykor volt az eljegyzés. Soha előtte nem volt "barátom". És elég egyszerű, és ésszerű magyarázatom van rá. Szeretnék gyerekeket. És majd ha lesznek, és megkérdezik tőlem, hogy ki volt az első, aki megfogta a kezem, vagy ki volt az első aki megcsókolt, akkor nem szeretnék elkezdeni másról beszélni, hanem egyszerűen azt akarom mondani, hogy az apukád. És én hiszem, hogy Isten akarata az, hogy egy emberrel éld le az életed. Minden egyes kapcsolatodban adsz egy kicsit magadból. Isten mondta, hogy gyűlöli a válást. A "szakítás" is egyfajta válás. És ha már ideáig jutottunk egy kalap alá veszem azzal a nyomással, amit a szexualitás terén próbálnak a fiatalokra gyakorolni. Mindenütt ez van. A csapból is ez folyik. Pedig Isten ajándéka a szexualitás. Jónak tervezte el. EGY férfi és EGY nő között. Házasság kötelékén belül. De mára már ezt abszolút nem kötik keretekhez. Természetes, hogy már 14-16 évesen elkezdik, és arról már ne is beszéljünk, milyen szégyen, ha még 18 évesen sem vesztetted el a szüzességed. De kérlek, ne engedj a nyomásnak, emelj fel korlátokat, ne lépj bele párkapcsolatokba, ne menj bele paráznaságba! Eljön az ideje, rendelt ideje van! Eljön az ideje a házasságnak, eljön az ideje a szexualitásnak. Azzal az Eggyel oszd meg az életed!
Még egy dolog, ami a tizenéveseknél nagy problémát jelent, pedig nekünk sokszor nem tűnik nagynak. Ez a beszédünk. Jézus ezt mondta: "Nem az szennyezi be az embert, ami bemegy a száján, hanem az, ami kijön rajta."  Hatalmas felelősség, hogy mi jön ki a szádon! Milyen szavakat használsz? Mennyire épít az másokat? Vagy mondjuk mennyire tiszteletteljes a felnőttekkel/szülőkkel szemben?
Állíts fel korlátokat. Mert Krisztus nem azért halt meg, hogy úgy élj, ahogy mindenki más!
Még egyszer idézném az első igét: "Örvendezz ifjú, míg fiatal vagy, légy jókedvű ifjúságod idején, és élj szíved vágya szerint, ahogy jónak látod. De tudd meg, hogy mindezekért Isten megítél téged!" (Prédikátor 11;9)
Élj a lehetőségekkel, ne pedig megbánással. Úgy éld le ezeket az éveket, hogy később ne sajnálattal, hanem örömmel tekinthess vissza! És a Willow Smith számot inkább úgy énekelném, hogy 21. századi lány, azt teszem, ami Neki tetszik! :) (de persze ez fiúkra is vonatkozik!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése